Restauratie
Op deze pagina kunt u de restauratie volgen van de Austin K2. Maar ook op onze Instagram en Facebook kunt u de restauratie volgen.
⚙️ 11 november 2024 hebben wij de spatborden van de Austin uit het magazijn gehaald.
Deze hebben wij gemonteerd en ze passen mooi. Zie hieronder het resultaat.
⚙️ 30 oktober 2024 zijn we begonnen met montage van de voorbumper en de grill.
We kunnen nu eerst met de laadvloer niet verder, we kunnen nu de hoogte van de zijkleppen en voor en achter kleppen niet bepalen. dat kan niet eerder dan de cabine op chassis staat.
Dan gaan we begin maken met de voorkant. de bumper plaat (tussen bumper en grill) is verrot en een 2e die we erbij hebben is helemaal uit model, dus hebben we een nieuwe gemaakt. Er moeten nog een paar (montage) gaten in geboord worden en beetje de ronding waar de grill komt aanpassen dan is dat ook weer klaar.
⚙️ 15 oktober 2024 hebben we in de werkplaats een kentekenplaat houder gemaakt. Hier komt de kenteken plaat op maar ook de verlichting.
We hebben een mooie fels rand in de plaat gemaakt zoals dat vroeger wel vaker gedaan werd.
Maar aan 1 kant vind ik het niet mooi lijken dus hebben we nog 1 erbij gemaakt en daar komt het logo op van Stichting Behoud Historisch Materieel. Zie hieronder het resultaat.
⚙️ 24 augustus 2024 inmiddels ligt het frame van de laadvloer geschilderd en wel op het chassis van de Austin.
⚙️ De planken van de laadvloer hebben we aan de boven en onderkant in de lak gezet. Onder kant 3x bovenkant eerst 2x. Dit hebben we gedaan omdat de planken nog met schroeven vast gezet moesten worden op het frame. Dit is inmiddels gebeurd en binnenkort word de bovenkant nog 2x gelakt.
⚙️ de oude accubak die aan de opstap beugels zit aan de rechterkant was er niet meer bij. Deze hebben we nieuw gemaakt en zit nu weer op de plek waar hij hoort te zitten.
⚙️ 1 augustus 2024 tijdens de proefrit op 4 januari 2024 kwam ik erachter dat er in de aandrijfas een klein slagje in zat. Deze aandrijfas word vervangen door een andere die wel recht is. Ook voor de aandrijfas hebben we nieuwe kruis naaldlagers gehaald. Na het schuren en verven van de aandrijfas worden de nieuwe lagers gemonteerd en kan de as weer gemonteerd worden aan de versnellingsbak en achteras.
⚙️ 30 juli 2024 inmiddels is het frame van de laadvloer geschilderd in de kleur wat die moet hebben. binnenkort word deze op het chassis gemonteerd en gaan we de laadvloer in de lak zetten.
⚙️ 16 juni 2024 de laadvloer voor de Austin K2 gemaakt. Hij kan nu geschuurd worden 😅 en dan plank voor plank in de lak gezet worden.🖌 Bovenkant word gelakt, onder kant word zwart geschilderd.🖌
Ook kan nu het subframe geschilderd worden, deze krijgt de kleur van de auto. Ik denk dat dat best mooi gaat lijken. ☺️
⚙️ 15 mei 2024 Voor de laadkleppen van de laadbak hebben wij nieuwe scharnieren nodig. Deze zijn gemaakt door vrijwilligers van Historisch Scheepswerf Wolthuis in Sappemeer.
We zijn heel blij dat de vrijwilligers van de museum werf dit wilden doen. Het was voor hun ook wel even een klus maar het is ze gelukt. 💪
In totaal hebben we 6 gebogen scharnieren/ strippen nodig voor de laadbak.
Hieronder een filmpje hoe ze de rechte strippen 90 graden buigen.
⚙️ 29 maart 2024 na 4 week even niks te hebben gedaan aan de Austin zijn we afgelopen weekend weer begonnen.
De houten chassis balken waar de laadvloer op komt te liggen hebben we 2x in de grondverf en 2x in de zwarte verf gezet.
De balken zijn gemonteerd op het chassis met 3 slotbouten en 3 stroppen die om de houten balken komt en om het chassis.
⚙️ 29 februari 2024 zijn we verder gegaan met het houtwerk voor de laadbak.
2 regels van 70×50 x 320 hebben we een hoek uit gezaagd waar straks de vloerplanken op komen te liggen. Nadat die klaar waren hebben we de hoogte van de balk uit de dwarsliggers gezaagd waar straks de 2 regels op komen te liggen.
⚙️ 25 februari 2024 hebben we 6 chassis stroppen gemaakt voor de laadbak van de Austin K2.
De chassis stroppen komen over de houten balken en chassis balk om alles goed op zijn plaats te houden.
Gezien de chassis stroppen er niet meer bij zijn moeten we ze zelf maken.
⚙️ 18 februari 2024 de chassis balken zitten vast, nu zijn we begonnen met de dwars balken op maat te maken en hier ook inkepingen uit te halen zodat ze wat lager komen te liggen om de laadbak laag te houden.
De balken worden nog geschaafd en geschuurd, daarna worden ze in de grondverf en aflak gezet.
⚙️ 11 februari 2024 inmiddels zijn we begonnen met de laadbak.
We hebben 2 houten balken van 7 x 250 gebruikt die op het chassis komen te liggen, inkepingen er uit gezaagd zoals het op de tekening ook gedaan is.
deze balken hebben we vast gezet met elk 3 slotbouten M10 x 260 en er komen nog op elke balk 3 chassis stroppen van M12. Deze moeten we zelf nog maken, die waren er niet meer bij. Zodra we die klaar hebben zullen we daar ook een foto van plaatsen.
⚙️ 30 januari 2024 even weer een update.
⚙️ In de werkplaats hebben wij een Felsapparaat staan, deze is vorig jaar op de kop getikt, in de werkplaats gezet en nog niet gebruikt. Tot 29 januari, we hebben voor de Austin 2 nieuwe kentekenplaat houders nodig, de oude is zeer slecht en moet vervangen worden.
Het was even proberen maar het is gelukt.
⚙️ De stoelen van de Austin waren in zeer slechte staat. Het leer was gescheurd en helemaal gaar. Deze zijn door Huizing B.V. in Hoogezand vakkundige hersteld.
⚙️ 4 januari 2024 hebben we de eerste meters gereden met de Austin. Wat een super gave ervaring.
⚙️ 16 december 2023 hebben we de cabine opgehaald uit het magazijn en op het chassis geplaatst bij de werkplaats.
Dit hebben wij gedaan om er zeker van te zijn dat de 4 bevestiging punten van de cabine overeen komen met de bevestiging punten van het chassis. Gelukkig is dat het geval. Dat scheelt een hoop werk.
We gaan nu de cabine verstevigen zodat er aan geflext en gelast kan worden zonder dat hij vervormd.
⚙️ 7 december 2023 hebben we de radiateur en nieuwe koelslangen gemonteerd.
⚙️ Zaterdag 16 december gaan we ook een leuke klus doen aan de Austin K2.
Nieuwsgierig??? Hou onze Facebook en Instagram in de gaten.
⚙️ 26 november 2023 op de oldtimerbeurs hebben we het stuur weer terug gekregen van Smits stuur restauratie. De man staat elk jaar op de oldtimerbeurs in Eelde en vorig jaar heb ik een offerte laten maken voor een complete restauratie van het stuur. Het stuur van de Austin was in slechte staat en is nu weer als nieuw.
Echt een stukje vakmanschap.
Wat een verschil met hoe hij was.
⚙️ 20 november 2023 afgelopen weekend is de aandrijfas en zijn de handrem stangen gemonteerd. Na wat afstellen werkt de handrem ook goed.
De aandrijfas en handrem stangen zijn zwart geschilderd en omdat we toch bezig zijn gelijk naar even wat letters en cijfers zwart gemaakt.
⚙️ 10 november 2023 hebben we nieuwe keeringen en tussenlager binnen gekregen, dus we kunnen weer beginnen.😅
⚙️ Aandrijfassen zijn inmiddels schoon, dit was niet overbodig.😬 Ze staan al in de primer.
⚙️Binnenkort kan hij gemonteerd worden en gaan we (bijna) een proefritje maken. 🤞
⚙️ 29 oktober 2023 even bezig geweest met de aandrijfas van de Austin K2. 😅
Beetje vet en modder verwijderen. 🙈
Grondlaag erop en volgende week monteren en dan word hij weer mooi zwart geschilderd.💪
⚙️ Donderdag 19 oktober 2023 is de radiateur gereed. Er is een nieuw koelblok tussen gekomen. Mede door de stemmen die we hebben gekregen tijdens Raboclubsupport hebben wij de besteding waar kunnen maken.
⚙️ Zondag 24 september 2023 de dynamo en uitlaat gemonteerd. Nog even 2 beugels maken voor de ophanging van de uitlaat dan is dat ook weer klaar.
⚙️ Werking van de Thermostaat getest en die werkt nog prima.
⚙️ Komende week handrem stangen monteren.
⚙️ 21 september 2023 achter de schermen is er weer wat werk verzet.
De versnellingsbak is voorzien van nieuwe pakkingen en een nieuw likje verf, verder is ook het koppeling huis geverfd, zijn er nieuwe vilten ringen in gezet en de gaffel inclusief as zijn ontroest en weer gangbaar gemaakt.
⚙️ 28 augustus 2023 hebben wij de motor op het chassis geplaats. Nu kan hij verder afgebouwd worden. Als dat klaar is gaan we kijken of we er weer wat leven in kunnen krijgen.
⚙️ 17 augustus 2023 hebben we nieuwe kleppen in motorblok gemaakt. De inlaat kleppen zitten er weer netjes in. We hebben ze met kleppasta in geschuurd en sluiten weer mooi op de zitting.
Motorblok is 2x in de grondverf gezet, en 2x afgelakt in de kleur die de cabine ook krijgt.
⚙️ Waterpomp uit elkaar gehaald om te reviseren. De waterpomp heeft jaren stilgestaan en daardoor is er corrosie tussen de slijtplaten gekomen waardoor hij niet meer lek vrij is. We hebben van de zitting 1mm afgedraaid zodat die weer mooi straks en vlak is.
⚙️ Brandstoftank word momenteel ook gerestaureerd. Hier zitten gaten in, net waar de tankbeugels over heen komen is het gaan roesten en rotten. Die stukken hebben we er uitgeslepen en gaan we nieuw plaatwerk in lassen.
⚙️ 12 augustus 2023 zijn we even aan het flex-en en lassen geweest. De steunen waar de cabine straks op komt en die ook dienen als opstap om de cabine in te komen waren in zeer slechte staat. Er zaten een paar extra beugels bij die we kunnen gebruiken om de slechte beugels weer als nieuw te maken.
⚙️ de steunen zijn ontroest en geverfd binnenkort worden ze gemonteerd aan het chassis.
Foto’s zeggen meer dan woorden.
⚙️ 8 augustus 2023 hebben we de “reserve” motor op gehaald uit het magazijn.
Dit hebben we besloten nadat de vorige eigenaar bij ons op bezoek geweest is en heeft verteld wat er met het blok is gebeurd die in de Austin hoort. Deze heeft los gestaan op het chassis tijdens het draaien en is er 1 en andere versleten, wat de nodige kosten met zich mee brengt om het te herstellen.
Daarom hebben we besloten om de andere motor te reviseren en dan te monteren.
Tijdens transport is er een hoekijzer van de motorsteun verbogen waar 2 wielen aan vast zitten. We hebben even een bokje gemaakt waar de motor tijdelijk op kan staan om de motorsteun te repareren.
⚙️ 22 juni 2023 Afgelopen weekend hebben we de motor en alle onderdelen uit het magazijn gehaald en in de werkplaats gelegd. Hier gaan we hem schoonmaken, verven en in elkaar zetten.😅
⚙️ 4 juni 2023 hebben we de banden gemonteerd en is het chassis compleet naar buiten geweest. Zoon Levie helpt vaak mee in de garage, hij mocht daarom ook als eerste het stuur in handen nemen toen het onderstel naar buiten werd gerold.
Ook hebben wij de hoofdremcilinder en rempedaal gemonteerd en de remmen ontlucht.
⚙️ 25 mei 2023 afgelopen week hebben wij alle remleidingen (na) gemaakt en aan chassis en achteras gemonteerd. De oude remleidingen waren nog aanwezig en hebben wij gebruikt om de nieuwe na te maken. De remleiding die van de hoofdremcilinder (voorkant) naar achteren loopt is niet na gemaakt, de oude was in 2 delen, wij hebben er voor gekozen om hem uit 1 deel te maken. Het was even puzzelen, want hij loopt door 2 gaten in het chassis heen maar het is gelukt.
Voor de nieuwe remleidingen hebben we 8 mm koperleiding gebruikt. Met een buigijzer voor remleidingen, de bochten er in gemaakt en met een felsen setje nieuwe felsen aan de uiteinden maakt.
⚙️ 17 mei 2023 we zijn weer een paar stapjes verder. De remtrommels aan de voor zijde zijn uitgedraaid, nieuwe olie keringen erin en gemonteerd. De remtrommels achter zijn ook uit gedraaid, In de naven zijn nieuwe olie keringen in gekomen. De naven en trommels worden binnenkort gemonteerd.
Ook hebben we het stuurhuis gereviseerd en gemonteerd. Het originele stuur word gerestaureerd, deze is door zijn leeftijd hier en daar wat beschadigd en gescheurd. Dit word vakkundig gerepareerd.
⚙️ 28 april 2023 hebben wij de remcilinders en remschoenen gemonteerd.
De voorrem cilinders zijn vervangen, de oude hadden we wel gereviseerd maar was er niet tevreden over. Nu maar in 1 keer goed doen dan zijn we er (hopelijk) gelijk van af.
⚙️ 13 april 2023 – we zijn inmiddels weer een stapje verder. Ook de veerpakketten en achteras zijn gemonteerd.
De remcilinders zijn inmiddels ook gereviseerd en zullen binnenkort gemonteerd worden.
⚙️ 5 april 2023 – De vooras is weer voorzien van de ankerplaten en de stompen, inmiddels is de vooras ook al gemonteerd onder het chassis evenals de voor veren.
we gaan nu bezig om de achteras weer in elkaar te zetten, de achter veren liggen momenteel uit elkaar en worden schoon gemaakt en gesmeerd tussen de bladen. Zodra deze klaar zijn worden ze gemonteerd onder het chassis en kan de achteras er ook onder.
⚙️ 21 maart 2023 – Het chassis, de voor en achteras en de veerpakketten zijn we terug en mooi zwart geworden. We kunnen nu beginnen met het opbouwen ervan.
Ook zijn veel “kleine” onderdelen al zwart geverfd nadat alles gestraald is. We wachten nog op een paar onderdelen die nog gestraald moeten worden en als deze terug zijn worden deze ook geverfd.
⚙️ 15 maart 2023 – Het chassis, de voor en achteras en de veerpakketten liggen nu bij Straal en Coatingbedrijf Nood Nederland in Veendam. SCNN gaat ervoor zorgen dat de onderdelen weer netjes worden. Als alles mooi zwart afgelakt is halen wij het op en brengen het naar de werkplaats en kunnen we langzaam alles weer op gaan bouwen.
⚙️ 3 maart 2023 – zijn een aantal onderdelen gestraald en in de primer gezet. 2x ankerplaat, 12 veerstrop beugels en stuurhuis onderdelen.
Binnenkort gaan de voor, achteras, chassis en diverse beugels naar de straler.
⚙️ 16 februari 2023 – De vooras en achteras liggen inmiddels klaar om gestraald en gespoten te worden.
We liepen tijdens het klaar maken tegen een klein probleempje aan, het draad waar de kroonmoer op komt van de voorstompen, was dusdanig beschadigd dat de kroonmoeren niet meer vast gedraaid konden worden. Gelukkig hebben we veel onderdelen dubbel, dus hebben we ook de reserve vooras opgehaald en deze gedemonteerd.
Omdat de Austin links gestuurd is konden we de reserve vooras niet compleet gebruiken en dus de bruikbare onderdelen gedemonteerd.
⚙️ 29 januari 2023 – De vooras en achteras hebben we opgehaald uit het magazijn en naar de werkplaats gebracht waar we de werkzaamheden gaan uitvoeren.